به همت معاونت توسعه مدیریت و برنامهریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران؛
اولین ماژول دوره ظرفیتسازی مدیران بیمارستانها با موضوع «حکمرانی و رهبری در نظام سلامت» برگزار شد
دوره ظرفیتسازی مدیران بیمارستانها با محور «حکمرانی و رهبری در نظام سلامت» از صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد و اولین ماژول آن به مدت ۲ روز برگزار میشود.


دکتر رامزی: تکریم کارمندان، اساس موفقیت مدیریت در نظام سلامت است
در ادامه این نشست، دکتر رامزی، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، در آغاز این دوره، گفت: ابتدا لازم میدانم آغاز سال تحصیلی را به همه شما عزیزان تبریک بگویم. بار مسئولیت پشتیبانی از دورههای آموزشی بر عهده معاونت توسعه دانشگاه است و از مدیران دانشگاه و موسسه معتمد، به ویژه آقای دکتر جعفری، بابت همکاری و تلاشهایشان قدردانی میکنم.
وی با تأکید بر اهمیت تربیت مدیران استراتژیک و دوراندیش افزود: اگر بناست برنامههای استراتژیک اجرایی شوند، مدیران عادی قادر به تحقق آنها نیستند؛ بنابراین تربیت مدیران استراتژیک و دوراندیش برای دانشگاه علوم پزشکی ایران و مجموعههای زیرمجموعه آن ضروری است.
دکتر رامزی نقش پرسنل و تکریم آنان را در موفقیت مدیریت برجسته کرد و گفت: اگر منابع انسانی ارزشمندترین منابع سازمانی هستند، رفتار و تصمیمگیریهای ما باید این ارزش را نشان دهد. تکریم کارمندان اولویت اول، دوم و سوم هر مدیری است. کارمندانی که بدون رغبت سر کار میآیند، نمیتوانند در فرایند توسعه سازمان نقش مؤثر ایفا کنند. ما باید پرسنل را ببینیم، در شادی و غمشان شریک باشیم و محیط کاری ایجاد کنیم که آنها احساس تعلق و افتخار کنند.
وی در ادامه به اهمیت واگذاری مدیریت خصوصی در زیرمجموعههای دولتی اشاره کرد: هر جایی که امکان تفویض و مدیریت خصوصی وجود دارد، این کار را انجام دهید و نظارت خود را تقویت کنید تا موفقیت تضمین شود.
دکتر رامزی همچنین با اشاره به شاخص توسعه و شادی کارمندان گفت: در کشورهایی که آموزش و بهداشت رایگان است، توسعه و شاد زیستن مردم به بالاترین حد میرسد. محیط کاری شاد موجب بلوغ، شکوفایی و خلاقیت کارکنان میشود.

دکتر نامدار: مدیران بیمارستانها قلب تپنده نظام سلامت هستند
دکتر پیمان نامدار، معاون توسعه دانشگاه در دوره ظرفیتسازی مدیران بیمارستانها در ماژول «حکمرانی و رهبری در نظام سلامت» با اشاره به اهمیت نقش مدیران بیمارستانها در ارتقای کیفیت خدمات سلامت، گفت: خوشحالم امروز در جمع همکاران بسیار عزیزم حضور دارم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، شما قلب تپنده ارائه خدمات هستید و کیفیت مدیریت شما مستقیماً با سلامت و ایمنی مردم در ارتباط است.
وی با تأکید بر اینکه این دوره صرفاً یک برنامه آموزشی نیست، افزود: من این دوره را به عنوان یک گام راهبردی میبینم. اگر بتوانیم از تجربیات ارزشمند تکتک شما بهره ببریم و مطالب بهخوبی به اشتراک گذاشته شود، میتوانیم به نتایج مثبت و تحولی جدی در نظام سلامت دست یابیم. همکاران حاضر از چندین استان در این دوره حضور دارند و امیدوارم با نگاهی مبتنی بر شواهد عملکرد و نگاه راهبردی، مدل منسجمی برای مدیریت بیمارستانها ایجاد شود.
معاون توسعه دانشگاه با اشاره به محورهای اصلی این دوره، تصریح کرد: مدیریت منابع انسانی و تجهیزات مؤثر، محورهای کلیدی این دوره هستند. در شرایط فعلی، مدیریت منابع بهعنوان مهمترین اصل، تداوم خدمات و توان اقتصادی دولت را تضمین میکند. بیمارستانها مهمترین حوزه درآمد اختصاصی دانشگاهها، مصرف دارو و تجهیزات، و ارائه خدمات در نظام سلامت هستند و مدیریت صحیح آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با ذکر مثالی از چالشهای موجود، اظهار کرد: حتی در خدمات پشتیبانی نظیر آشپزخانه نیز جای بررسی و اصلاح وجود دارد. باید تصمیمگیریها بر اساس شواهد و دادههای واقعی باشد تا بتوانیم در مواقع حساس بهترین نتایج را بگیریم.
دکتر نامدار در پایان ضمن قدردانی از حمایتهای دکتر جعفری و همکاریهای دانشگاه، گفت: این دوره به همت همکاران و با برنامهریزی دقیق برگزار میشود و امیدوارم بازخوردهای مناسب این دوره به تحولات مدیریتی و بهبود خدمات در حوزه سلامت منجر شود.
دکتر جوانمرد: استقلال، هوشمندسازی و بهرهوری محور توسعه مدیریت بیمارستانها هستند
دکتر جوانمرد رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت نیز در آغاز این دوره بر اهمیت آموزش مستمر و مداوم در حوزه سلامت و مدیریت بیمارستانها تأکید کرد و گفت: در روایتهای دینی ما آمده است که طلب علم از مهد تا لحد واجب است؛ بنابراین هیچگاه از آموزش بینیاز نیستیم و آموزشهای مدیریتی در بیمارستانها اهمیت حیاتی دارد.
دکتر جوانمرد با تشریح مهارتهای ضروری مدیریت بیمارستان، افزود: مهارتهای راهبری و لیدرشیپی، مهارتهای ارتباطی، مدیریت منابع انسانی و تیمسازی، مدیریت زمان و اولویتبندی، دانش مالی و بودجهبندی، تفکر راهبردی و برنامهریزی و رعایت اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری، از مهارتهای کلیدی هر مدیر بیمارستان است. یک مدیر ارشد باید بتواند تعامل با کارکنان، بیماران و همراهان آنان را به خوبی مدیریت کند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به چالشهای موجود در بیمارستانها اشاره کرد و گفت: مدیریت منابع انسانی و پرداختها در بسیاری از مراکز ناکارآمد است، اضافهکارها نامنظم است و بسیاری از مدیران باید با پیچیدگیهای نظام بیمارستانی و نقش حاکمیت، دولت، بخش خصوصی و بیمهها آشنا باشند.
دکتر جوانمرد همچنین بر ضرورت تحول دیجیتال و هوشمندسازی بیمارستانها تأکید کرد و گفت: هدف ما ایجاد بیمارستانهای هوشمند است تا با کمترین خطا، کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات و رضایتمندی مردم، بهرهوری نظام سلامت افزایش یابد. تجربههای داخلی و بینالمللی نشان میدهد که تحقق این هدف نیازمند آموزش مستمر و مدیریت هوشمند است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک، تمامی بیمارستانها به سمت هوشمندسازی و بهرهوری بالاتر پیش بروند و مدیران با مهارتهای لازم، بتوانند کیفیت خدمات درمانی را بهبود بخشند.
لازم به ذکر است؛ دوره ظرفیتسازی مدیران بیمارستانها در ۸ ماژول برگزار میشود و امروز اولین ماژول با عنوان «حکمرانی و رهبری در نظام سلامت» آغاز شده و به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه خواهد داشت.
نظر دهید